Ray-Ban er et ikonisk brillemerke som stammer fra begynnelsen av det 20. århundre. La oss ta en titt på historien bak disse produktene, fokusere på populære modeller og lære hvordan man kan unngå å kjøpe forfalskninger.

ray-ban-g3e79a00d9_1280.jpg


En kort oversikt over Ray-Bans historie
Ray-Ban er et amerikansk merke for solbriller og vanlige briller. Det ble grunnlagt av Bausch & Lomb i 1937. Merket ble populært på 1950- og 1960-tallet takket være filmer med den "rebelske" James Dean, den vakre Audrey Hepburn, som brukte Wayfarer-modellen i Breakfast at Tiffany's (1961), og Peter Fonda, som brukte Olympian I- og II-modellene i Easy Rider (1969), en klassiker som fortsatt verdsettes i dag.

Ray-Ban-briller var mest populære på 1980-tallet, mye takket være filmen Top Gun (1986), der Aviator-modellen fikk stor oppmerksomhet. Populariteten begynte imidlertid å avta med tiden. Matrix (1999) markerte et vendepunkt, da Bausch & Lomb solgte merket til det italienske selskapet Luxottica, som fortsatt eier og distribuerer det i dag.


Om Ray-Ban-briller
Ray-Ban-briller har oppnådd sin ikoniske status av mange grunner, ikke bare på grunn av deres tilknytning til kultfilmer. Hvorfor er disse produktene så populære?


Populære Ray-Ban-modeller
Ray-Ban-briller finnes i flere modeller, hvorav noen er ekstremt populære praktisk talt over hele verden. Dette gjelder spesielt solbriller. Hvilke modeller er de mest populære akkurat nå?

7385-15977-2400.jpg

Ikoniske Ray-Ban Aviator

6672-15928-2400.jpg

Ray-Ban Wayfarer

3595-20532-2400.jpg

Ray-Ban Erika-briller er også egnet for barn

Merk: smarte briller kalt Ray-Ban Stories ble lansert i 2021 i samarbeid med Facebook Reality Labs. De er utstyrt med innebygde Bluetooth-hodetelefoner eller et kamera, noe som har ført til diskusjoner om personvernproblemer og risikoen for misbruk.


Pass på forfalskninger!
Som andre ikoniske merker har Ray-Ban problemer med forfalskede produkter som ofte selges på svindelnettsteder. Du kan kjenne dem igjen på det faktum at de tilbyr urealistisk lave priser. Vær derfor forsiktig når du kjøper Ray-Ban-briller, og unngå å kjøpe dem til mistenkelig lave priser på tvilsomme nettsteder. Kjøp kun fra verifiserte selgere.

På grunn av disse svindlene introduserte Luxottica i 2016 en minimumsprispolitikk (MAP). Selv om minimumsprisen for hver modell ikke oppgis noe sted, er annonser for Ray-Ban-briller med ekstreme rabatter forbudt. Når du kjøper disse produktene, husk at selv de billigste modellene koster mer enn 1 000 CZK, men ekstremt lave priser øker risikoen for å kjøpe forfalskede varer.